25.11.09

A diferencia de l'amor...Educació ja té horari i dates amb nou calendari

Feia temps que ens ho havien avisat i ara ho han anunciat.
Educació ja té horari i noves dates en un nou calendari.
Independentment de les poques o moltes manifestacions en contra que hi pugui haver per part de col·lectius diversos, tot sembla indicar que el nou calendari està "dat i beneït" i que s'aplicarà ja per al curs vinent.

Curiosament aquí, per fer-nos combregar amb el canvis, s'acostuma sempre a argumentar-ho comparativament amb Europa o amb el que convingui, però de manera invariablement parcial i esbiaixada.....
Cada dia ens donen estadístiques sobre algun tema o altre, però a mi totes em sonen a ja escoltat, i a "déjà lu" a la fislosòfica novel·la 1984 d'Orwell. Informació orwelliana especialment fabricada per fer-nos aplaudir mesures o per crear missatges generadors d'esperança en temps de crisi.

Segur que no veurem mai cap quadre comparatiu on es mostri que Catalunya és l'única comunitat (nació, mentre no es demostri el contrari) de l'Estat en què els centres de secundària es fan classes matí i tarda.
Enviem-hi en Miquel Calçada Olivella i que es passegi ara per les Espanyes a la recerca de les zones d'intersecció amb Catalunya i àrees de diferències... (Això és una proposta oficial a TV3. T'estaria bé, a tu, Miquel? Voto sí.)

No veureu tampoc cap comparativa on es monstrin el nombre de centres amb menjadors escolars a França o a Alemanya o a Dinamarc i els que hi ha a Catalunya.

No veureu mai cap programa a TV3 que ens expliqui què és "La vie scolaire" als centres francesos, ni quines feines tenen encarregades i les feines que fan a Catalunya els professors de secundària.
Departament d'Educació: estadístiques -sisplau- del nombre de centres europeus on els professors hagin d'obrir i tancar les reixes d'entrada als centres, obrir i tancar lavabos.

Tenim nou calendari escolar. No sé si si hi ha previst cap modificació en el sentit de tornar a incorporar allò que havien sigut en el passat "exàmens de setembre".
Algú argumentava que podrien ser útils a una part de la població escolar que, d'acord amb la família, es veuria en la necessitat de no desconnectar completament dels estudis durant les vacances de l'estiu i tenir una motivació per "sacrificar-se" estudiant per aprendre i aprovar.
No he sentit que ningú en parli gaire i, per tant, deu ser un tema de "pacotilla" que no interessa o inteerssa poc.
A mi em sembla un tema important: contribuiria -al meu parer- a l a recuperació de la consideració de la vàlua dels estudis, de l'esforç, del sacrifici i de l'excel·lència.
Però d'aquests conceptes sembla que s'en faci només un discurs estrictament retòric (el PP se n'omple la boca sempre que en té ocasió!). Com s'implementa la famosa necessitat de formació permanent i la recuperació de la credibilitat dels estudis en tots els nivells educatius?

"Creativitas, creativitatis et omnia creativitas"... No cal crear algun lloc de treball?
Centenars de milers de joves amb necessitats d'estudiar una mica durant els mesos d'estiu podrien crear i donar feina a estudiants i a llicenciats.

Per acabar, com que avui parlem aquí d'educació, no em puc estar de proposar la lectura en paral·lel -o en oposat, si ho preferiu- de dos materials educatius dels quals he tingut notícia darrerament.

Un dels materials interessants que proposo tenir en compte és un debat sobre educació que es troba al blog Una Temporada en el Infierno UTI , de Juan Pedro Quiñonero, que es genera en forma de comentaris a un post (del 16 de novembre 2009) que porta per títol :
"Destrucción de la ciudadanía, en la escuela . Noviembre 16, 2009 23 Comentarios

L'altre material interessant al que em refereixo és el que proposa en Ferran Ruiz en la seva conferència davant la comissió d'educació al Senat, a Madrid, (el 28 d'octubre 2009):
Ferran_Ruiz_Comparecencia_Senado_Comision_Educacion.pdf
i que recull també dins del seu blog sobre temes educatius Notes d'opinió , que nosaltres tenim en gran consideració.


_____________________

Preguntes retòriques

* Quines consideracions feu al nou calendari escolar?
* Què en penseu dels exàmens de setembre que hi havia i es van eliminar? Us sembla malament tornar a proposar-los?
* Les bones pràctiques educatives són forçosament excepcions excepcionals o es pot aconseguir generalitzar-les? Quin preu tenen en recursos materials i humans? És sobre tot una qüestió de diners o més aviat una qüestió d'organització i creativitat?

_________________


Enllaços

Provisionals. Saragatona. Totxo, memo

4 comentaris:

Júlia ha dit...

Per al meu gust, a cada canvi ho empitjoren tot, Lampedusa va posar en boca d'un seu personatge allò de que cal canviar alguna cosa per tal que tot continuï igual, jo crec que ni tan sols igual, pitjor. En lloc d'entrar a fons en el tema de l'ensenyament consultant les bases, un canvi més que no sé a què ve, la veritat, ja que no soluciona res seriós a ningú. En fi, sort que ja m'he jubilat.

Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Unknown ha dit...

Hola Júlia,

El que sí que és invariable i no canvia en absolut és el profund menyspreu que continua mostrant la Conselleria d'Educació envers els professors.

No els té per a res i no els consulta mai en cap dels temes importants relacionats amb educació.
El calendari que jo sàpiga no s'ha consultat als professors de cap manera de les moltes possibles.
Crec recordar que en l'anterior legislatura es va posar en marxa un sistema per a rebre opinions del professorat tot i que es tractava d'uns formularis manipulants.

Sembla que aquesta conselleria no vulgui conèixer la opinió del professorat per no haver-la de tenir en compte.

Avui, qualsevol fòrum a Internet permet recabar informació sobre el que pensa un col·lectiu.
On és la democràcia horitzontal?

Ara per acabar-ho d'adobar, el sindicat CCOO s'apunta aquesta burla i insult a la intel·ligencia dels professors proposant un referéndum sobre el calendari... A PILOTA PASSADA!". Patètic i insultant:

EL PERIÓDICO 25.11.2009

CCOO va anunciar ahir que promourà la celebració d’un referèndum als centres perquè el professorat es pronunciï sobre la modificació del calendari. Tot i que descarta la proposta de realitzar una vaga, estudia emprendre accions si el calendari és rebutjat majoritàriament.

Valle Inclán hauria triomfat més encara amb un esperpent titulat "CCOO! Quién te ha visto y quién te ve!"

Seguirem aguantant, seguirem plorant i seguirem somiant que l'educació a Catalunya té solució.

Violeta ha dit...

Bona nit, Sani.

El profund menyspreu de la Conselleria cap als professors és cada vegada més flagrant. Això ha quedat ben demostrat des de fa temps. L'opinió del professorat esdevé perillosa ja que si es té en compte suposa anar enrere en la recent política del nostre conseller: convertir l'escola pública en privada, treure poder al claustre de professors i donar-li a la direcció i, allò més greu de tot, reforçar diferències entre unes escoles i altres.

No anem bé.

El calendari culmina l'absurditat de tot el procés: en un país on no existeix un clima ni un entorn diguem-ne alpí, ni en el que les empreses no contemplen aquesta possibilitat, els nens es quedaran sense escola durant una setmana al febrer. Genial, sobretot per als pares que treballin i hagin de pagar un casal de "febrer" per als seus fills.

Conseller, molt bona, sobretot, la parida de fer anar a l'escola els nens el dia 7 de gener. Caldrà per aquest dia preveure que estem tots amb febre al llit i que no podem anar-hi.

Una abraçada.