25.11.09

A diferencia de l'amor...Educació ja té horari i dates amb nou calendari

Feia temps que ens ho havien avisat i ara ho han anunciat.
Educació ja té horari i noves dates en un nou calendari.
Independentment de les poques o moltes manifestacions en contra que hi pugui haver per part de col·lectius diversos, tot sembla indicar que el nou calendari està "dat i beneït" i que s'aplicarà ja per al curs vinent.

Curiosament aquí, per fer-nos combregar amb el canvis, s'acostuma sempre a argumentar-ho comparativament amb Europa o amb el que convingui, però de manera invariablement parcial i esbiaixada.....
Cada dia ens donen estadístiques sobre algun tema o altre, però a mi totes em sonen a ja escoltat, i a "déjà lu" a la fislosòfica novel·la 1984 d'Orwell. Informació orwelliana especialment fabricada per fer-nos aplaudir mesures o per crear missatges generadors d'esperança en temps de crisi.

Segur que no veurem mai cap quadre comparatiu on es mostri que Catalunya és l'única comunitat (nació, mentre no es demostri el contrari) de l'Estat en què els centres de secundària es fan classes matí i tarda.
Enviem-hi en Miquel Calçada Olivella i que es passegi ara per les Espanyes a la recerca de les zones d'intersecció amb Catalunya i àrees de diferències... (Això és una proposta oficial a TV3. T'estaria bé, a tu, Miquel? Voto sí.)

No veureu tampoc cap comparativa on es monstrin el nombre de centres amb menjadors escolars a França o a Alemanya o a Dinamarc i els que hi ha a Catalunya.

No veureu mai cap programa a TV3 que ens expliqui què és "La vie scolaire" als centres francesos, ni quines feines tenen encarregades i les feines que fan a Catalunya els professors de secundària.
Departament d'Educació: estadístiques -sisplau- del nombre de centres europeus on els professors hagin d'obrir i tancar les reixes d'entrada als centres, obrir i tancar lavabos.

Tenim nou calendari escolar. No sé si si hi ha previst cap modificació en el sentit de tornar a incorporar allò que havien sigut en el passat "exàmens de setembre".
Algú argumentava que podrien ser útils a una part de la població escolar que, d'acord amb la família, es veuria en la necessitat de no desconnectar completament dels estudis durant les vacances de l'estiu i tenir una motivació per "sacrificar-se" estudiant per aprendre i aprovar.
No he sentit que ningú en parli gaire i, per tant, deu ser un tema de "pacotilla" que no interessa o inteerssa poc.
A mi em sembla un tema important: contribuiria -al meu parer- a l a recuperació de la consideració de la vàlua dels estudis, de l'esforç, del sacrifici i de l'excel·lència.
Però d'aquests conceptes sembla que s'en faci només un discurs estrictament retòric (el PP se n'omple la boca sempre que en té ocasió!). Com s'implementa la famosa necessitat de formació permanent i la recuperació de la credibilitat dels estudis en tots els nivells educatius?

"Creativitas, creativitatis et omnia creativitas"... No cal crear algun lloc de treball?
Centenars de milers de joves amb necessitats d'estudiar una mica durant els mesos d'estiu podrien crear i donar feina a estudiants i a llicenciats.

Per acabar, com que avui parlem aquí d'educació, no em puc estar de proposar la lectura en paral·lel -o en oposat, si ho preferiu- de dos materials educatius dels quals he tingut notícia darrerament.

Un dels materials interessants que proposo tenir en compte és un debat sobre educació que es troba al blog Una Temporada en el Infierno UTI , de Juan Pedro Quiñonero, que es genera en forma de comentaris a un post (del 16 de novembre 2009) que porta per títol :
"Destrucción de la ciudadanía, en la escuela . Noviembre 16, 2009 23 Comentarios

L'altre material interessant al que em refereixo és el que proposa en Ferran Ruiz en la seva conferència davant la comissió d'educació al Senat, a Madrid, (el 28 d'octubre 2009):
Ferran_Ruiz_Comparecencia_Senado_Comision_Educacion.pdf
i que recull també dins del seu blog sobre temes educatius Notes d'opinió , que nosaltres tenim en gran consideració.


_____________________

Preguntes retòriques

* Quines consideracions feu al nou calendari escolar?
* Què en penseu dels exàmens de setembre que hi havia i es van eliminar? Us sembla malament tornar a proposar-los?
* Les bones pràctiques educatives són forçosament excepcions excepcionals o es pot aconseguir generalitzar-les? Quin preu tenen en recursos materials i humans? És sobre tot una qüestió de diners o més aviat una qüestió d'organització i creativitat?

_________________


Enllaços

Provisionals. Saragatona. Totxo, memo